09170684471

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه شماه تماس خود را وارد کنید.

مکان‌های دیدنی قشم

جزیره قشم با وسعتی به نزدیکی ۱۵۰۰ کیلومتر مربع بیشترین سواحل و کرانه ها در بین جزایر خلیج فارس به خود اختصاص داده و از مکان‌های دیدنی قشم نمی‌توان گذشت. در این مقاله می‌خواهیم به چند مورد از جاهای دیدنی قشم اشاره کنیم تا یک جزیره گردی مهیج تجربه کنید.  با ما همراه باشید.

گنبد نمکی و غارهای نمکدان

یکی از مکان‌های دیدنی قشم گنبد نمکی و غار نمکدان است که در 103 کیلومتری شهر قشم انتهای غربی شهر قشم قرار دارد.

570 میلیون سال از زمان شکل گیری ژئو سايت نمکدان می‌گذرد. طولانی‌ترين غار نمکی جهان به طول 6400 متر در گنبد نمکی نمکدان ارتفاع 237 متراز سطح دریا قرار دارد و يکی از مهمترین جاذبه هاي ژئوپارک قشم است.  این گنبد به بدليل بالا آمدن توده نمکی انباشته در لایه های زیرین, در سطح زمین پدیدار شده است.

نمک در هنگام صعود به لایه های بالایی و سطح زمین، مقدار زیادی از سنگ‌ها و کانی‌های اعماق را با خود به سطح آورده است و به همین دلیل در آن ناحیه تنوع بالایی از سنگ‌ها و کانی‌ها مشاهده می شود. وجود چشمه های نمک و سفيد پوش شدن دره ها و زمين هاي اطراف اين گنبد توسط نمک، چشم اندازی رويايی و خاص به منطقه داده است. چندین عدد غار در دل گنبد وجود دارد که معمولا یک عدد باز می‌باشد. پیشنهاد می‌شود برای آرامش و سم زدایی حتما قبل از غروب بازدید داشته باشید و یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید. بعضی از مناطق غار باید حالت سینه خز از میان آب‌های شور رد شد که واقعا ارزشش را دارد، حس آرامشش غیر قابل توصیف می‌باشد.

دره شور

در جنوب غار نمکدان، یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم به‌نام دره شور قرار دارد. بومی‌های منطقه، این دره را به‌نام «تنگه مکینه» یا «هوباد» می‌شناسند و به‌لطف طبیعت خاصش، به‌عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم شناخته می‌شود. وسعت این تنگه، ۱۲ کیلومتر است و یکی از ویژگی‌های خاصش، صدای بسیار وهم‌انگیزی است که هنگام عبور باد در میان دیواره‌های آن شنیده می‌شود. چشمه‌های سولفور (گوگرد) هم یکی دیگر از جذابیت‌های دره شور است. اهالی قشم و بومی‌های منطقه، از این چشمه‌ها برای درمان استفاده می‌کردند. خوب است بدانید که در این دره، خبری از پوشش گیاهی نیست.

جنگل حرا

یکی از مهم‌ترين اکوسيستم های آبی حايل بين دريا و خشكی که دارای ارزش زیستگاهی و نقش حفاظتی در فرايندهای بيولوژيک سواحل گرمسيری و نيمه گرمسيری را بر عهده دارد.  گونه حرا با نام علمی Avicennia marina Forsk است. حرا درختی است آب شورزی  که به هنگام مد دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود و با خاصیت تصفیه ای که در پوست آن وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. جنگل حرا از مکان‌های دیدنی قشم است که نباید از دیدنش غافل شد. یکی دیگر از جاذبه های مرکز خرید و سوغات قشم است، برای چرخیدن در بین درختان نیز قایق و لنج تفریحی در نظر گرفته شده است.

جزاير ناز (دو کرده)

در نوار ساحلي جنوبی با فاصله حدود ۲۵ دقیقه از شهر قشم ، چند جزيره نسبتا كوچك كه در نزديكی ساحل قرار گرفته‌اند که در هنگام مد دریا از جزیره قشم جدا شده و بصورت جزایر مستقل درمی آیند و در هنگام جزر دریا به جزیره قشم متصل می شوند. این ویژگی برای مردم بسیار جذاب و هیجان انگیز است. همچنین این بخش از ساحل جنوبی دارای تنوع زيستی ويژه و غني بوده و پرندگان مهاجر و غير مهاجر زيادي در اين منطقه مشاهده می شوند. اگر شانس با شما باشد صحنه های جذاب مثل آکواریوم طبیعی مشاهده خواهید کرد. نیمی از روز داخل آب قرار دارد و نیمی خشکی ،تایم های جزر و مد در حال تغییر می‌باشد، که برای مشاهده کامل جزر و مد میتوانید در سایت معرفی شده مشاهد نمایید.

یکی دیگر از جذابیت‌های جزایر ناز تفریحات دریایی آن مثل قایق سواری ، جت اسکی ، پاراگرایدر و… است.

غارهای خربس

خربس 10 کیلومتری سمت راست ساحل جنوبی قبل از مجموعه پلاژ سیمین میباشد .مجموعه ای از غارهای طبیعی است که با دست بشر توسعه یافته و در سازندهای زمین شناسی نرم فرسا قرار گرفته است. سن زمین شناسی سازند این اثر نزدیک به ده میلیون سال و قدمت تاریخی این اثر حداقل تا دوره ساسانى است. غارهاى خربس که از بیرون ساختار ساده و طبیعى و زمین‌شناختى خود را همچنان حفظ کرده‌اند از درون با مجموعه دهلیزها، تالارها و اتاق‌هاى متعدد می باشد که مؤید حضور مردمانى از دوران‌هاى کهن در این جزیره می باشد.

گفته می‌شود پرستشگاه آناهیتا خدای آب بوده است.

 

 تنگه چاهکوه

 ژئوسایت تنگه چاهکوه در 90 کیلومتری شهر قشم با چشم اندازی فوق العاده از حجاری آب در صخره ها و دیواره ها، در مجاورت روستای چاهوشرقی قرار دارد. این تنگه چاهکوه بدلیل وجود لایه های نرم قابل فرسایش و تاثیر عملکرد فرسایشی آب شکل گرفته است. در دیواره های این دره نقش و نگار و حفره ها بسیار زیاد و متنوعی ایجاد شده که به آن ساختار و چشم انداز ویژه ای بخشیده است وجه تسمیه این محل وجود چاه هایی است که توسط مردمان محلی همجوار برای ذخیره  و هدایت آب باران به سفره  زیر زمینی حفر شده است.

 دره ستاره ها

به زبان محلی ( استاله کفته) یعنی ستاره افتاده که یکی از ژئوسایت های اصلی ژئوپارک قشم که قدمت سازندهای زمین شناسی آن به 10 میلیون سال پیش می رسد ژئوسایت دره ستاره ها در نزدیکی روستای برکه خلف واقع شده است. دره ستاره‌ها در زبان محلی به نام استاله کفته شناخته می شود که به معنی ستاره افتاده است. بر اساس باور مردم محلی، ستاره ای در این منطقه به زمین برخورد کرده و بر اثر این برخورد اشکال و احجام عجیب در این منطقه پدید آمده اند. همچنین به علت گفته گذشتگان این محل در نیمه شب جن وجود دارد  دو فرآیند طبیعی فرسایش آبی و بادی ساختار ژئومورفولوژی منحصر بفردی در طبیعت بوجود آورده است صخره هایی از خاک رس که برای اغلب مردم بسیار شگفت انگیز و دیدنی است.

دره تندیس‌ها

برای اینکه با دره تندیس‌ها آشنا شوید، خوب است کمی ژئوپارک را بشناسید. ژئوپارک در تعریف ساده، به مناطقی گفته می‌شود که پدیده‌های زمین‌شناسی بی‌نظیر یا کم‌نظیری دارند. هر ژئوپارک، از چندین ژئوسایت تشکیل می‌شود؛ مانند دره تندیس‌ها که یکی از ۲۵ ژئوسایت ثبت‌شده قشم در یونسکو است که شباهت زیادی به دره ستارگان دارد و در واقع صخره‌های غول‌پیکری هستند که شکل و شمایل منحصربه‌فردی دارند؛ با این تفاوت که معمار این صخره‌ها طبیعت بوده و هیچ انسانی در ایجاد ظاهر خاص و زیبای آن نقشی نداشته است.

سد و روستای گوران

یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی قشم که در فاصله ۸۰ کیلومتری این جزیره قرار گرفته است، سد و روستای گوران است. جالب این است که هر قسمت این منطقه به یک دوره تاریخی بازمی‌گردد. ساخت این سد به دوره هخامنشیان بازمی گردد و تاج آن در دوره ساسانیان ساخته شد. خود سد هم در دوره پهلوی ساخته شد و همین موضوع باعث می‌شود سفری در تاریخ داشته باشید. نام گوران از گبران گرفته شده است و دلیل آن هم این است که در گذشته این مکان محلی بوده که بیشتر قایق‌ها، لنج‌های ماهیگیری، لنج‌های باری و مسافربری ساخته می شدند. هنر یا بهتر است بگوییم صنعت لنج سازی سالیان سال و نسل‌به‌نسل منتقل شده و با وجود اینکه از رونق افتاده، به‌عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران ثبت شده است. روستای گوران به‌عنوان موزه مردم شناسی زنده شناخته می شود چون از طریق آن می‌توان سبک زندگی مردم روستا، نوع شغل، فعالیت ها و… را شناخت.

پارک زیتون قشم

پارک زیتون قشم، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم است که دارای امکانات تفریحی مختلفی برای گردشگران و مراجعین است. در این پارک می‌توانید درکنار تماشای ساحل خلیج نیگون فارس، از تفریحات جذاب همچون جت اسکی، اسکی روی آب، فلای بورد، غواصی، شاتل، بنانا، قایق سواری لذت ببرید. پارک زیتون همچنین یکی از مراکز کمپ پارک در قشم است.

پارک زیتون، در ۲ کیلومتری ساحل جنوبی جزیره با مساحت ۴۵ هزارمترمربع، به صورت ۲۴ ساعته آماده بازدید گردشگران است. پیاده‌روی در هوای دل‌پذیر و ساحل شنی پارک زیتون قشم یکی از فعالیت‌های تفریحی و مورد علاقه گردشگران است. این پارک ساحلی با منظره زیبا و لحظاتی دل‌پذیر که برای گردشگران به ارمغان آورده توانسته تجربه خوش سفر به قشم را دوچندان کند.

ساحل لاک پشت‌ها

یکی از عجایب شهرستان قشم خط ساحلی جنوب آن است که در فاصله‌ی هشت کیلومتری فرودگاه دیرستان، در روستای شیب دراز قرار گرفته است.

روستای شیب دراز جایگاه حضور لاک پشت های دریایی و لاک پشت های پوزه عقابی است. این لاک پشت ها هر سال در فصل تخم گذاری در بازه زمانی اسفند تا خرداد ماه  به ساحل لاک پشت‌ها می آیند به همین دلیل این ساحل این نام  به خود گرفته است.

لاکپشت های پوزه عقابی یکی از دو نوع لاکپشتی هستند که در خلیج فارس زندگی می کنند، این لاکپشت ها از مرجان های زیر آب تغذیه می کنند و به دلیل بیرون کشیدن این مرجان ها از آب، پوزه شان کمی کشیده شده و شبیه به منقار عقاب شده است، به همین دلیل به آن ها پوزه عقابی می گویند

در سالهای اخیر سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری سازمان یونسکو به منظور مراقبت از این لاک پشت نادر و در حال انقراض کار نگهداری و رهاسازی بچه لاک پشتها را آغاز کرده است.

از دیگر مکان‌های دیدنی قشم:

  • سواحل زیبایی مانند: سواحل زیتون،سیمین ،جزایر ناز، سوزا،مسن، لافت ،شیب دراز، ریگو ،نغاشه ،سلخ، دوستکو،نمکدان، کنار سیاه، چاهو شرقی و کارگه ساحل‌های قشنگ جزیره می‌باشند.
  • در قشم آب انبار که( برکه هم گفته میشود)سمبل تمدن و معماری ایرانی به شکل های مختلف و شکلی خاص و چاه و بادگیر زیاد دیده میشود
  • شاید نخل هم برای شما جذاب باشد.
  • شاید در ساحل مکان هایی میله ایستاده (به نام شاک) و تور صیادی می‌بینید نوعی سید است به اسم مشتا  ،که مطمئنا برای شما سوال می‌شود.
  • قلعه پرتغالی‌ها در شهر قشم در محله مسنی روبرو ساحل دوحه

با پلان چهار ضلعی نامنظم دیوارهایی به قطر ۵.۳ متر و برج هایی تا ارتفاعی ۱۲ متر در چهار گوشه قلعه است.قلعه پر تغالی های قشم شامل  انبار های جنگ افزار ،آب انبار ، سرباز خانه ها، زندان ،کلیسا،مقر فرماندهی و تالار است.

  • برای زیبایی قشم میتوانید غروب و طلوع قشم به ساحل های قشم ،بام قشم ،بندر لافت، انتهای جزیره روستای باسعیدو، تپه تک درخت ( دو کیلومتر قبل از ساحل ناز) بروید.

محل قشنگی برای غروب و طلوع جزیره جهت آرامش و ریلکس کردن می‌باشد.مطمئنا تصویرهای بیاد ماندی با رنگ گرم و زرد و نارنجی و قرمز و حتی بنفش ثبت خواهید کرد.

قشم۲۵ مسیر شما برای یک سفر هیجان انگیز را با هزینه ای کم هموار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *